Hitman: Absolution

Hitman: Absolution

Tenhle kousek jsem objevil ve stejné době jako Dishonored. Dostal jsem se k němu ale až v dubnu a byl jsem upřímně potěšen.

Hitmana jsem nikdy předtím nehrál, takže tedy nemám ty nostalgické předsudky a nebudu tu psát, jak “zkurvili moji oblíbenou hru, protože už není takový maso, jak bývala”. Hrál jsem ho tedy s myslí nepředpojatou, a moc jsem si to užil.

Shodou okolností jsem v tu samou dobu dohrával Assassin’s Creed III (a pořád ještě nedohrál) a Bioshock Infinite (k tomu jsem už řekl svoje). Z téhle trojice u mne jednoznačně vede Hitman:Absolution.

Vím, vím, nájemný vrah s vytetovaným čárovým kódem je mezi námi už nějaký pátek. Pro mne to bylo setkání první, a hned napoprvé nadšené. Mám rád střílečky, kde mohu úkoly řešit jednou přesnou ranou ze zálohy a zmizet. Mám rád stealth hry, kde v případě prozrazení mám pořád ještě jakous takous šanci přepnout se do “rambo módu”, chvilku to kolem sebe kosit a ve zmatku zkusit nějak utéct. Mám rád hry, kde k cíli vede víc cest než jedna. A tohle všechno mi Hitman nabídl měrou vrchovatou.

Znáte mě: nehraju proto, abych překonal sám sebe, hraju proto, abych se odreagoval, zabavil atd. Takže těžký úkol musím nejvýš po pár opakováních splnit, byť na pokraji schopností. Hitman mě ani v tomhle nezklamal.

A oč tedy jde? Nájemný zabiják je pověřen úkolem, jako vždy. Při jeho plnění se cosi zvrtne, on si uvědomí, že možná věci nejsou tak jak se zdají, do toho se motají nějaké tajné experimenty, no a nakonec jde za svým Posláním, chrání nebohou oběť a mstí se Organizaci (zápletka 113-25748/f). Ale co, příběh ve střílečkách slouží stejně jen jako věšák na zajímavé lokace a pestré úkoly, a to je splněné.

hitman_a_pe_340x255

Hitman má při plnění misí k dispozici celou škálu triků obvyklých i méně obvyklých. Může střílet (jak jinak), může se k obětem připlížit a potichu je zlikvidovat, může je klepnout něčím, co najde poblíž, může odlákat pozornost stráží a proplížit se jim za zády, může se převléknout do jiného oblečení a být tak nenápadný… to všechno jsme viděli už jinde. Hitman může taky těla obětí skrýt. Ne, tady kecám: Měl by je skrýt! Když se na pěšince jen tak povaluje svlečený nahý strážce, logicky to vzbudí pozornost a vyvolá poplach, kdy ostatní stráže střílí po všem, co se hne.

Hitman má samozřejmě i nějaké ty superschopnosti (při vyšší obtížnosti patřičně omezené, jak jinak). Dokáže použít “instinkt nájemného vraha”, což v praxi znamená, že vidí, kde se zhruba nachází jeho oběť, kudy půjde strážce a dokáže si připravit sérii výstřelů a tu pak bleskurychle provést.

Při plnění úkolů byste se měli, pokud možno, vyhnout zabíjení jiných postav než je oběť, neměli byste vraždit civilisty, zkrátka byste měli odvést čistou práci. Což znamená, že budete dost často muset taktizovat, vyčkávat v úkrytu na vhodnou příležitost, převlékat se a tvářit se jako úplně někdo jiný… Takže žádný styl “naběhnu tam a postřílím to všechno”. Mňam. (Ale občas ten blbý krok uděláte. Všimnou si vás. Je zle. A pak nezbude, než spustit BERSERK mód a prostřílet se ven.)

A až dohrajete celou kampaň, tak se můžete pustit do plnění úkolů, co vymysleli jiní hráči. Fajn věc, ocením víc než multiplayer. Oč jde? Je to prosté – vyberete si konkrétní lokaci ze hry a projdete se. Označíte nějaké cíle a odstraníte je. Čím vynalézavěji, tím líp. No a pak tuhle svou akci uložíte jako “úkol pro jiné hráče” – ti se ocitnou ve stejné lokaci a mají za úkol odstranit stejné cíle. Pokud to zvládnou ve stejném převleku jako vy a stejnou zbraní, dostanou bonusové body. Tak buďte vynalézaví!

Úkoly od jiných hráčů jsou zajímavé zpestření a nabízí mnoho bonusových hodin hraní.

Himbajs, už jsem na konci, a ještě jsem nenapsal, co je na hře špatného. Tak tedy, hmmm… Hlavní hrdina je nudný a úkoly divné! Ech, pardon, to byl Assassin’s Creed III, to si pletu. Co bylo v Hitmanovi špatné? No, něco určitě, přeci to nemohlo být dokonalé?!

Sorry. Bylo. Naprosto perfektní. Až na ten příběh (ten byl jen “standardní”), dvě či tři slabší mise a na pár podivností v chování umělé inteligence se Hitmanovi nedá nic vytknout. Zahrajte si ho, vsadím se, že některé scény vám zůstanou v hlavě pěkně dlouho…

Shrnutí

Plusy Perfektně vyvážená hratelnost
Mínusy Těžko hledat něco aspoň trochu špatného
Verdikt Rozhodně ano!
Hodnocení
95%

 

comments powered by Disqus